LEI-tunnuksen siirtäminen Suomi LEI:n hallintaan - Suomi LEI
3. tammikuuta 2018 lähtien EU-yritykset eivät ole saaneet myydä tai ostaa arvopapereita ilman LEI-tunnusta.

LEI-tunnuksen siirtäminen Suomi LEI:n hallintaan

Suomi LEI - siirrettävä LEI-tunnuksesi

LEI-tunnuksen siirtäminen Suomi LEI:n hallintaan


Sinun on siirrettävä LEI-tunnuksesi hallintaamme, jos tahdot uusia sen tai päivittää tietosi käyttämällä Suomi LEI:n käteviä ja edullisia palveluita. 

Kuinka LEI-tunnuksen siirtäminen toimii

Yritykset hakevat LEI-tunnusta Suomi LEI:n kaltaisen palveluntarjoajan kautta. Tämä on tarpeen, koska yritykset eivät voit hakea tai päivittää tietoja suoraan LEI-tietokannassa, jota hallinnoi Global Legal Entity Identifier Foundation eli GLEIF. Sen sijaan jokaiselle LEI-tunnukselle on osoitettu palveluntarjoaja (LOU, Local Operating Unit), jolla on lupa tehdä muutoksia tietoihin yrityksen puolesta. 

Et ole sidottu tiettyyn palveluntarjoajaan. Voit vaihtaa palveluntarjoajaa samaan tapaan kuin siirtäisit puhelinnumerosi uudelle puhelinoperaattorille. Samoin kuin jokainen asiakas voi siirtää puhelinnumeronsa toisen operaattorin verkostoon, jokainen yritys voi siirtää LEI-tunnuksensa toiselta palveluntarjoajalta Suomi LEI:n hallintaan. Tämä ei vaikuta rekisterinpitäjään millään tavalla – tiedot ovat edelleen GLEIF-tietokannassa. Ainoa muutos on, että Suomi LEI voi sitten muokata ja päivittää tietoja puolestasi.

LEI-tunnuksen siirtäminen on helppoa ja yksinkertaista – tarvitsemme vain kirjallisen suostumuksen (valtakirjan muodossa) tunnuksen hallinnointiin. Valtakirja on peruutettavissa. 

  1. Kun olet tehnyt hakemuksen sivustollamme, lähetämme sinulle valtakirjan allekirjoitettavaksi.
  2. Lähetämme kumppaniyrityksemme kautta hakemuksen LEI-tunnuksesi siirtämisestä aiemmalta palveluntarjoajaltasi meidän hallintaamme.
  3. Aikaisempi palveluntarjoajasi ottaa sinuun yhteyttä ja pyytää sinua vahvistamaa LEI-tunnuksen siirron.
  4. Vastaat aiemmalle palveluntarjoajallesi ja vahvistat, että tahdot siirtää tunnuksen meidän hallintaamme. Sitten LEI-tunnus siirretään automaattisesti hallintaamme Suomi LEI:n LOU-kumppanin kautta. Jos et vastaa aiemmalle palveluntarjoajallesi, LEI-tunnuksesi siirretään automaattisesti hallintaamme 5 työpäivän kuluessa.
  5. Kun tunnus on siirretty hallintaamme, lähetämme sinulle vahvistuksen. Jos on aika uusia LEI-tunnus, voimme tehdä sen samalla automaattisesti.

LEI-tunnuksesi siirtäminen ei aiheuta lisäkustannuksia tai paperityötä. 

LEI-tunnusta siirrettäessä on tärkeää muistaa, että:

  1. Palveluntarjoajan vaihtaminen on ilmaista
  2. LEI-tunnuksesi ei koskaan muutu! Sinun ei siis tarvitse ilmoittaa pankillesi tai muille liikekumppaneillesi, kun siirrät tunnuksesi meille.
  3. LEI-tunnuksen siirtäminen kestää enintään 7 päivää. Nopeus riippuu nykyisestä palveluntarjoajastasi. Nopeamman käsittelyn varmistamiseksi sinun tulisi vastata aiemmalle palveluntarjoajallesi mahdollisimman ja vahvistaa tunnuksesi siirto.

Suomi LEI ja EQS Group tarjoavat käteviä ratkaisuja LEI-tunnuksesi hallinnointiin. Tietokantamme on yhteydessä kaupparekisteriin, joten voimme vahvistaa tietojesi oikeellisuuden automaattisesti ja päivittää ne tarvittaessa. GLEIF-tietokantaan tallennettuja tietojasi voidaan muokata kätevästi verkkosivustomme kautta, ja tunnukseen liittyvät palvelut voidaan maksaa pankkisiirrolla. 

Lisätietoja LEI-tunnuksen uusimisesta löytyy täältä.